„Termenul ~invatare accelerata~ desemneaza orice abordare, orice atitudine, orice tehnica sau metoda care permite facilitarea invatarii si dobandirii de cunostinte noi mai repede si mai usor.”
Invatarea accelerata isi are originile in Bulgaria, la inceputul anilor `60, unde dr Georgie Lozanov intreprinde studii asupra sugestopediei.
Motricitatea oculara (miscarea ochilor) si postura influenteaza modul in care invatam.
Postura adoptata in pozitie asezat, pentru a citi, de ex, are o repercursiune enorma asupra concentrarii si atentiei. Cu ajutorul unor simple teste kineziologice, este foarte usor de demonstrat ca orice alta pozitie decat cea cu spatele drept, cu capul drept, cu picioarele asezate pe podea si cu bazinul in echilibru pe scaun diminueaza capacitatea de concentrare si de atentie.
De asemenea, vorbeste despre importanta sincronizarii celor doua emisfere cerebrale. Stanga (creierul numerelor, al vorbirii, al abstractului, al rationalului, al logicii, al detaliilor) si dreapta (creativitatea, ritmul, formele si culorile, imaginatia).
Cand cele doua emisfere lucreaza impreuna, avem cea mai mare capacitate de a invata.
Exercitiu pentru armonizarea celor doua emisfere.
Este un exercitiu simplu si discret. Inchideti ochii si vizualizati un pod care uneste cele doua emisfere cerebrale. Apoi traversati acest pod trecand de la o emisfera la alta.
Exercitiu pentru favorizarea concentrarii: masati mai intai tamplele si fruntea, mai ales faimoasele „cocoase ale matematicii”. Apoi masati contururile osoase situate in spatele urechilor si cele doua mici umflaturi care se gasesc in spatele lobilor urechii. Incheiati masand ceafa si partea de sus a spatelui.
Lectura rapida si lectura…inteligenta
Cei mai multi dintre noi au invatat sa citeasca pe la varsta de sase ani. Am invatat sa citim silaba cu silaba si de atunci nu am progresat deloc, am reusit sa crestem doar, modest, viteza de lectura. Citim in continuare cuvant cu cuvant, pronuntand fiecare cuvant mental, doar ca o face pur si simplu mai rapid.
Atitudinea noastra in timpul lecturii are, de asemenea, ceva pueril. Luam o carte si o citim dintr-o data, de la un capat la altul. Nu suntem noi cei care supunem cartea nevoilor noastre, ci, intr-un fel, ea ne impune ritmul si continutul. Noi uitam ca o carte, in afara de a ne permite sa dobandim cunostiinte noi sau sa informam asupra opiniei autorului despre un subiect anume, ramane inainte de toate un instrument care poate fi utilizat pentru gasirea anumitor informatii pertinente pentru nevoile noastre personale. O carte nu trebuie sa ne conduca docil de la prima la ultima pagina. Ea trebuie sa ne ofere ceea ce dorim noi sa aflam. Pentru a reusi acest lucru, trebuie sa citim de maniera activa, de maniera inteligenta.
Lectura rapida nu rezulta
dintr-o miscare mai rapida a
ochilor, ci dintr-un numar mai mic de
fixari, cu o mai buna vedere periferica.
Recomand cu drag aceasta carte. De la exercitii si tehnici de respiratie la tehnici de autorelaxare si exercitii prin care iti poti dezvolta vederea periferica…
De la vizualizare si imagistica mentala la mnemotehnica si luarea de notite in imagini…sau despre suprainvatare si lectura inteligenta..la alimentatie si capacitatea de invatare.
Gasesti aceasta carte
Spor la citit! 🙂
Cu drag,
Miky